آیا زنان بهتر از مردان کد می نویسند؟

* مردان از مریخ کدنویسی می کنند و زنان از ونوس کدهای مفیدتری می نویسند:)
این اولین جمله این مقاله بود که توسط خانم -Rebecca Buckman نوشته شده. که به نظر من خیلی مقاله خوبی اومد. با توجه به اینکه موج اوپن سورس در حال رشده ما به اینجور کدها (توصیف در زیر) بیشتر احتیاج داریم تا تغییر اونها براحتی انجام بشه.

توی این مقاله با خانم Emma McGrattan (که قیافش خیلی شبیه مامانهای تپلی و مهربونه) مصاحبه شده. این خانم در حال حاضر نایب رییس کمپانی Ingres – و یکی از برنامه نویسان رده بالای Silicon Valley- هستند که در اصل متولد ایرلندن و از سال ۱۹۹۲ با شرکت Ingres همکاری می کنه. برای توضیحات بیشتر راجع به Ingres ویکیپدیا رو دریابید.
خانم McGrattan در اول توضیحاتشون میگن که همه مون میدونیم که مردها از راهنمایی دادن و توضیح اضافی دادن بدشون میاد. به همین دلیل اونا از قرار دادن دستورالعملها توی کد اجتناب می کنند. ایشون معتقده که زنان و مردان در کدنویسی هم با همدیگه تفاوتهای زیادی دارند. خانومها توی برنامه نویسی هم احساس گرا هستند و رعایت حال اونایی رو که بعدا باید کد رو بخونن می کنن:) خانوما توی کدهاشون رشته-دستورات و توضیحات مفیدی رو قرار میدن که منجر میشه برنامه ها جذابتر به نظر بیان چون اینطوری مشخص میشه چرا و چطوری این کدها رو نوشتند؟ بنابراین این کد تبدیل به یک Roadmap ای میشه که باقی افراد بتونن بفهمنش و اون رو بعدها تغییر بدن.

برعکس در کدهای مردها چنین چیزی دیده نمیشه. اغلب مواقع، اونا تلاش می کنن که نشون بدن چه کدهای هوشمند و مرموزی نوشته اند. اونها نهایت تلاششون رو می کنن که کدهای مبهمی بنویسند. همچنین اونا دستورات واضحی برای فهم کد نمی ذارن که بعدها بشه ازش استفاده کرد. خانم McGrattan ادعا می کنه که در ۷۰ و یا ۸۰ درصد موارد قادره با نگاه کردن به یک کد کامپیوتری بگه که اون رو یک زن نوشته و یا یک مرد؟:)
برای اینکه کدهای کامپیوتری کاربرپسند و قابل استفاده به صورت عموم باشند، خانم McGrattan داره سعی میکنه استانداردهای کدنویسی رو برای شرکت Ingres تدوین کنه.
اونها معتقدن با توجه به گسترش روز افزون موج اپن سورس، در حال حاضر به برنامه نویسانی احتیاج دارن که قبل از شروع هر قطعه از کد، مجموعه کاملی از توضیحاتی رو که لازمه اون بخش از کد فهمیده بشه، رو بنویسند و توضیح بدن که چرا اون بخش لازمه؟ همچنین لازمه برنامه نویسان یه تاریخچه ای از تغییراتی که روی کد انجام شده، ارائه بدن. این قانون هم روی کارمندان Ingress و هم روی تمامی پارتنرهای اپن سورسی که با محصولات Ingres همکاری می کنند، اعمال میشه.

خانم McGrattan اظهار نظر جالب دیگه ای هم داره:) میگه که ما در Ingres نیروی زیادی صرف می کنیم تا کدهای آغشته با تستوسترون رو اصلاح کنیم (یعنی کدهایی که مردان نوشتند) چون فقط ۲۰% از مهندسان ما خانم هستند که تازه اینام بیشتر تو زمینه های تضمین کیفیت و یا سازگاری محصولات با کاربری های جدید کار می کنند و خیلی درگیر با کدنویسی نیستند.

* لینکهای مرتبط:
۱- این وبلاگ خانم Emma McGrattan هست. مطالبشو بخونین. من که خیلی ازش خوشم اومده:)

۴۷ نظر

  1. چشم غمگین ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۹:۱۳ ب.ظ

    اول

  2. زهرا ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۹:۱۹ ب.ظ

    سد آی جون فیدم خراب شده:((

  3. چشم غمگین ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۹:۲۴ ب.ظ

    :دی

    خیلی دقیق و جالب گفته، منم دقیقا همین کارا رو میکنم تو نوشتن برنامه، دو ساعت توضیحات و اینا اضافه میکنم، تو اجرا هم سعی میکنم خیلی خوشگل باشه :))

  4. چشم غمگین ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۹:۲۵ ب.ظ

    یا از صادق بپرس یا از نوید کاشانی! کمکت میکنن. :-*

  5. حامد ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۹:۵۲ ب.ظ

    این خانم احتمالاً در زمان مصاحبه دچار مشکلات هورمونی بودن که کدهای مردانه را آغشته به تستوسترون میدونن! ولی آنچه که هست با سرعت کدنویسی و وسواسی که خانمها در برنامه نویسی دارند هیچ موقع نباید انتظار پایان یک پروژه را از خانمها داشته باشیم. من تا حالا خانم متبحر در زمینه برنامه نویسی ندیدم. شما سراغ داشتید معرفی کنید لطفاً.

  6. saee:Dsharif ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۱۰:۱۷ ب.ظ

    یه مطلب در جوابت نوشتم . بخونش

  7. چکاوک ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۱۱:۳۱ ب.ظ

    چه جالب. ولی به نظرم نه تنها تو کدنویسی لکه تو هر کاری می
    شه فهمید اون کار رو یک مرد انجام داده یا یک زن

  8. 78med ۱۳۸۷-۰۳-۳۱، ۱۱:۳۸ ب.ظ

    راستش بوی تند فمینیزم میاد از حرفهای این مادر مهربون تپل!!!!
    وقتی کلا خانم کد نویس کم هست…نمیشه اونا را با جامعه گسترده آقایون مقایسه کرد…

  9. زهرا ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۱۲:۲۸ ق.ظ

    به med78
    =))

  10. Mo ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۳:۳۸ ق.ظ

    به وبلاگ این خانم مراجعه کردم. ایشان عکس بی حجاب خودشان را در این وبلاگ پست کرده اند. لطفا از این به بعد اگر خواستید به سایتهای بی حجابی و بد حجابی لینک بدهید گوشزد کنید ما نرویم بازدید. ممنون از توجه شما. برادر مسلمان

  11. Hamid ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۴:۱۳ ق.ظ

    khob age khanoma code-nevishaye khoobi boodan ke 20% bishtar mishodan. asle ghazie ro vel karde chasbide be joziyat ke bege are khanomaa! vaay az in feministhaa!!! dorost mesle Canada ke har daneshgahi koli pool behesh dade miseh va tashghvigh mishe ke ostade zan estekhdam kone, vali mardha bayad ba koli regahabt oono bedast biyaran. bad hanooz ham 2% ostada zan nistan! har rooz ham vase khodeshoon card postal mifrestan ke maa karemoon doroste o el o bel. etefaghan jozve zaiftarin ostadha ham hastan choon oon position male yek khanom boode va har zani vared hode rahesh dadan

    begzarim, in khanomaa nemikham ghabool konan ke inkare nistan. oon raise daneshgahe Stanford ham ke goft baba jan, bar asase dalayele emli, va esbate elmi, zanha hoosheshoon kamatre, makhsosan dar riyazi. hala khodeshonam ke bokoshan intorian dige,
    teflihaa tamame omreshoon sarfe reghabate namaosavi mishe va omr ro talaf mikonan

  12. ایلیا ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۶:۴۱ ق.ظ

    سلام
    من کمی اصلن ولش کن هیچی از آی تی و برنامه نویسی نمی فهمم دوباره لطفا خاله زنکی بنویس اونجوری ماهم بیشتر می فهمیم البته صاحب اختیار صاحب خونه است (منظورم خودتون هست)
    مثل اینکه باز هوس دعوا راه انداختن داری آخه این از اون حرفهاست که مثلا خانومها اینطوری با علاقه برنامه نویسی و کد گزاری میکنن.
    راستش تا اونجایی که من سراغ دارم خانومها در هیچ موردی(از کشفیات و علوم جدید ) اول نبوده اند لذا برای کم نیاوردن میان از خودشون ادا در می آرن نتیجه اش چی میشه ؟ همین دیگه بجایی که به اصل موضوع بپردازن وارد جزئیاتی میشن که اصلن ربطی به موضوع نداره وچون احتمالا سوالات و پاسخهای او کد ها یه مقدار هم مربوط به بخش های خصوصی زندگی آدمهابشه اونوقت قضیه از حالت آکادمیک خارج میشه .
    اصولن شما خانومها عادت دارین همه چی رو یه جوری از مسیر عادیش خارج کنین
    ولی عمرا اگه از شما جماعت یه برنامه نویس درست و درمون دربیاد

  13. ahmad ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۷:۱۶ ق.ظ

    من اعتقاد دارم زنها اصلا بدرد کد نوشتن نمی خورن . اصلا بدرد کار نرم افزار نمی خورن . معدود خانومهایی رو دیدم که تو کار آی تی موفق باشند . به همین دلیله که اکثرا ادعای تبحر در تجزیه و تحلیل سیستم و یا تحقیق و توسعه در باب آی تی رو می کنن ( چیزی که تو جامعه آی تی مملکت ما اصلا مفهوم نداره ، همه چیز آب دوغ خیاریه ). قویا اعتقاد دارم که هرگز هیچ خانومی را برای کار نرم افزار انتخاب نخواهم کرد . حتی همسر خودم .

  14. Mohsen ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۷:۵۳ ق.ظ

    واضحه که چون اکثر برنامه نویسان شرکت آقایون بودن شرکت تا الان سر پاست

    تجربه شخصی من اینه که هیچوقت هیچوقت هیچوقت یک برنامه رو به یک خانم برنامه نویس تنها یا یک گروه برنامه نویس خانم محول نکنید
    حتما حتما حتما یک یا چند نفر آقا باید در پروژه باشند وگر نه انتظار تموم شدن و فروش نرم افزارو نداشته باشد

  15. آقاهه ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۸:۳۲ ق.ظ

    انصافا اینطوری نیست . من خانمهای برنامه نویس خوب زیاد دیدم . اما آقایون برنامه نویس خوب بیشتر , بی طرفانه عرض می کنم . لااقل ایران که آقایون بیشتر به Documentation ارزش می دن . اینو تو مصاحبه های استخدام کاملا دیدم . حالا ما اینطوری می گیم آخرش هم متهم می شیم به مرد سالاری .

  16. Maryam ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۱۰:۱۱ ق.ظ

    سلام در مورد مرتب نویسی باهات موافقم اما طبق تجربه کاری خودم اقایون سریع تر می نویسند

  17. وبلاگ کامپیوتر و ارتباطات ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۱۰:۲۰ ق.ظ

    سلام
    من به شخصه مخالفم . اما این رو قبول دارم که خانومها به صورت احساسی و بر طبق آرمانهای اخلاقی شون دوست دارن کدها باز و به قولی اوپن باشه که هر کسی بتونه استفاده کنه اما باید قبول کنیم که در برنامه نویسی نسبت به مردها واقعا ضعیف هستند ولی با تمام این موارد کمتر برنامه هاشون نسبت به مردها دچار نقص میشه .

  18. a-sh ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۱۲:۴۷ ب.ظ

    زهرا خانم اتفاقا من دو روز پیش که این مطلب رو در slashdot.org خوندم میخواستم ترجمه اش کنم ولی بعدش که طبق معمول همیشگی نظرات حوانندگانش را خواندم و کمی در سایتها و فورومهای امریکایی دیگه هم نظرات کاربران امریکایی را درین باره خوندم عقیده ام عوض شد: اکثرشون -که در شرکتهای نرم افزاری امریکایی کار می کنند- می گن که اولا: از همین ۲۰% کارمندان زن شرکتهای کامپیوتری بیشرشون در بخشهای اداری و غیر از برنامه نویسی شاغلند، و دوما اینکه همه شرکتها توضیح نویسی برای کدها را توی قانون شرکتشون دارند و فقط مختص این شرکت نیست و سوما اینکه این خانم عقیده شخصی خودش را ( بدون آمارگیری دقیق از سایر شرکتها و با تاکید بی جهت و بی دلیل بر مردانه-زنانه بودن قضیه) نوشته و ملاک نیست…. البته اینم درسته که خانمها همیشه ظرافت/دقت خاصی در انجام همه نوع کاری دارند.

  19. علیرضا ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۲:۴۲ ب.ظ

    برنامه نویس مرد = صد در صد موفق!
    برنامه نویس زن = پنجاه در صد موفق!
    اصولا یک برنامه نویس خوب باید یک سری اخلاق ها و عادت هایی داشته باشه که معمولا خانم ها اصلا از این عادات خوششون نمیاد و مخالفش هستن!
    مثلا یک برنامه نویس مرد دوست داره صبح تا شب از جاش تکون نخوره و تا کارش تموم نشده و برنامه اش ریلیز نشده دست از کار برنمی داره… اما برعکس همین مورد برای خانم ها صدق میکنه… یا آقایون برنامه نویس هر کاری که بخوان بکنن، در همون محیط خودشون انجام میدن و حاظر نیستن حتی برای غذا خوردن از جاشون پاشن… اما خانم ها نه!
    شاید اسم اینها رو شلختگی بذارید، اما باور کنین که باید حداقل تا یه مدت، یک برنامه نویس به همچین عاداتی تن بده تا بتونه حرفه ای بشه… اما خانم ها وقتی از این موارد دوری میکنن، مسلما در صد حرفه ای شدنشون هم خیلی کمه…
    و باید در ادامه بگم که اونقدرها هم اینطور نیست که مردها از گذاشتن توضیحات در کدهای برنامه پرهیز کنن… یا بیان اونقدر مبهم کدنویسی کنن که کسه دیگه ای نتونه اونها رو بخونه…
    به نظرم خانم McGrattan در صحبت هاشون از مبالغه زیاد استفاده کردن!
    موفق باشی …

  20. Ramtin ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۳:۰۲ ب.ظ

    سلام خوشال میشم به منم سر بزنید

  21. یکی ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۳:۵۶ ب.ظ

    با حرف حامد کاملا موافقم.
    راستش من هم تا حالا یک خانم برنامه نویس ماهر و در حالت کلی تر یک مهندس خانم متبحر ندیدم. باور کنین به نظرم اصلا کارهای مهندسی برای خانمها نیست. اونا میتونن پزشکهای خوبی بشن ولی یک مهندس خوب رو بعید میدونم. تجربه کار کردن با خانمهای زیادی رو داشتم ولی هیچ کدامشون برنامه نویس یا یک مهندس متبحری نبودن. ولی این رو راست میگین اونها سعی میکنن برنامه رو مثل میزکارشون یا اتاقشون قشنگ کنن.

    به نظرم برنامه تستسترونی مردا خیلی بهتر از برنامه استروژنی خانمها است.

    اصلا هدفم توهین نیست ولی واقعیتی بود که من دیدم. خیلی کارهای دیگه هست که خانمها بهتر میتونن انجام بدن ولی در مورد کارهای مهندسی شرمنده ام :)

  22. یکی ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۴:۱۸ ب.ظ

    پست خوبی بود برای اینکه بفهمی کی برنامه نویسی میکنه :D

  23. غریبه ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۵:۵۸ ب.ظ

    یکی گفت ظشاقشاذ چیه؟ وسوسه شدم کامل کاملشو بگم.

  24. کامیار ۱۳۸۷-۰۴-۱، ۸:۲۰ ب.ظ

    تاحالا کدهای خانمها رو ندیدم و شایدهم دیدم و متوجه نشدم ولی خود من اصلا در قید نیستم و حس و حال توضیح رو ندارم! خب هرکی طاووس میخواد جور هندستان رو هم میکشه دیگه!
    خودش باید بفهمه :D

  25. علیرضا ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۲:۲۰ ق.ظ

    زهرا خانم یک پست در همین رابطه نوشتم…!
    خوشحال میشم بخونیش!
    http://aliha.wordpress.com/2008/06/21/programmer_man_or_woman/

  26. فائزه ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۷:۴۱ ق.ظ

    بله
    :دی

    ولی خوب این واقعا بستگی به شخصیت داره!

  27. بی نام ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۰:۱۸ ق.ظ

    سلام.
    چند دفعه بگم؟ یا اینقدر لینک به اینور و اونور توی مطالبت نذار یا کاری کن که لینکها توی یه پنجره جدید باز بشن (اسمایلی بسیار عصبانی!!) به من چه که اسمایل(لبخند) با عصبانیت جور در نمیاد؟!
    بابا وقتی وسط مطلبت به اولین لینک می رسیم تا روش کلیک می کنیم صفحه می ره به ناکجا آباد!
    یعنی چه که راست کلیک کن بعدش گزینه نمی دونم چی رو انتخاب کن بعد…..؟
    این هم شد جواب؟ اینجوری خانمها بهتر از آقایون کار نرم افزاری می کنند؟ پس این user frindly بودن نرم افزار چی میشه اونوقت؟

  28. یکی ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۲:۱۶ ب.ظ

    به بی نام:
    shift + click هم چیز خوبیه

  29. آرش امید ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۲:۵۳ ب.ظ

    قسمتی از : پالپ فیکشن یا قصه های عامیانه _ دیوونه ی ماریا

    … آیدا و ماریا دو روح متفاوت بودند . آیدا ” هومای ” من بود و آرامش بخش درون پرغوغایم ، اما ماریا ” لذتی دردناک ” رو در کامم می ریخت آیدا و ماریا دو تجربه ی متفاوت و در عین حال بکر و شیرین بودند …

    آپم دوست ناز و دوست داشتنیم
    [گل][قلب][لبخند]

  30. لیلی ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۲:۵۸ ب.ظ

    توی دانشگاه ما مسئول سایت رشته مهندسی یه خانوم مهندس و البته به گفته همه از تمام مهندسین کامپیوتری که توی دانشگاه کار می کنند متبحرتره.
    طوری که هر جای دانشگاه دستگاهی خراب میشه میارن پیش اون.
    در زمینه فنی که من این طور دیدم ولی کدنویسی رو نمی دونم

  31. مریم ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱:۳۳ ب.ظ

    خیلی خیلی جالب بود.ولی جدی اگه این طوری باشه من خیلی باید مرد باشم.اصلن یکی از مشکلاتم اینه که مطلقن برای هیچی هیچ جا(حالا چه کد چه برای فرمول ها وو….) توضیح نمی ذارم.به خاطر همین همیشه مشکل دارم.حالا جدی تو مگه خودت وقتی برنامه می نویسی خیلی براش توضیح می ذاری؟

  32. وبلاگ کامپیوتر و ارتباطات ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۲:۲۹ ب.ظ

    تو ایرون کلا فرق میکنه جدا ( سیاوش : عضو وبلاگ کامپیوتر و ارتباطات )

    وبلاگ کامپیوتر وارتباطات » بانک جامع مقالات آی تی دانشجویان کشور

    http://IT.BLOGFA.COM

  33. مهرداد ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۳:۱۴ ب.ظ

    من هم مخالفم. چون در تیم ۶ نفره من ۳ برنامه نویس زن و ۳ برنامه نویس مرد هستند که از لحاظ documentation عالی هستند (چون قاعده شرکته) از نظر تکنیک اونها رو میشه رده بندی کرد ولی بدون ارتباط جنسیتی.

  34. هم نام اما نه هم فکر ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۷:۰۷ ب.ظ

    یادم نمی آید کی بود اولین باری که اینجا آمدم و آنچه بیشتر از همه چیز جلبم کرد و ادامه حضورم اینجا را موجب شد آدرس و اسم سایت و شباهت عجیبش به نام خودم بود.”زهرا اچ بی”
    تا مدت ها شاید امیدوار بودم زهرای باهوش و فعالی که خیلی پایبندی ها و ویژگی هایش شبیه خودم است بالاخره بعد از این همه وبگردی کمی فقط کمی تغییر عقیده دهد و سر از این برفی که از ابر سیستم آموزشی کشور باریده بردارد اما ….
    امروز پست مربوط به مددی را خواندم و حقیقتش بغضم گرفت نه برای آن دختر نه برای مددی نه برای کشوری که سردار و استاد و غیره و غیره اش روز به روز غیر اخلاقی تر می شوند برای همه ی دختران ایران و همه ی چون تویی که فکر می کنند آن دختر به اندازه ی مددی مقصر است.
    تو او را مقصر می دانی چرا که یاد گرفتی از ج نسیتت خجالت بکشی .چرا که اگر جای او بودی در برابر چنین پیشنهادی خیلی خیلی خیلی خجالت زده می شدی و با هیچ کس در مورد این موضوع حرف نمی زدی .مگر نه؟مثل همه ی دختران دیگری که با چون مددی هایی روبه رو شده انداو از فکر آبروی خود و خانواده خود با هیچ کس مشورت نکرده اند .چون یاد گرفته ای که خجالت بکشی .و احتمالا حتی خودت را هم مقصر می دانستی
    این دختر نه تنها مقصر نیست که ستودنی هم است که اگر اینکاره بود آن ساعت اتاق مددی عیشگاهش بود نه جهنمش .
    و اگر من و تو هزار دختر دیگر در ایران یاد میگرفتیم که بیان چنین موضوعی اصلا خجالت بار نیست و از آبروی خانواده و… نترسیم آمار تجاوزات و آزار دختران در ایران اینقدر زیاد نمی شد اگر همه ی ما شجاعت این دختر را داشتیم ……
    می دانی به خاطر همین شرمی که در تو واکثر دختران ایرانی است چند دختر ماهانه در ایران مورد تجاوز قرار می گیرند و چیزی نمی گویند ؟که تا آخر عمر را با وحشتناک ترین کابوس ها می گذرانند و عاملان این خطای بزرگ باز هم و باز هم به کار خود ادامه می دهند و پول هم از قبلش به جیب میزنند کم خوانده ایم در روزنامه و این طرف و آن طرف این موارد را که تازه یک هزارم آن چیزی است که اتفاق می افتد.(اصلا روزنامه می خوانی؟)
    خودت و عقایدت خیلی ها را خوش می اید چرا که ثمره رضایت بخشی از این نظام هستی وقتی حتی نمیدانی از هیچ راه دیگری محکوم کردن چنین شخصی در ایران ممکن نیست و مطمئن باش که از همین راه هم در دادگاه دخترک محکوم می شود نه او اما شاید مردم آگاه شوند
    دلت برای این مردک سوخت ؟ شاید دل من هم بسوزد اما نه برای او برای همه پسران و دخترانی که در سیستم اشتباه این مملکت متولد شده اند و روبرو شده اند با جدا سازی و دخترانه پسرانه کردنهای بی فکر و بی رویه مدارس، اتوبوس ،پارک و …..
    این سیاست هاست که دختر ها را از خواهر بودن و پسرها را از برادر بودن برای جنس مخالف خارج ساخته و در دراز مدت مددی ها را بیشتر و بیشتر بوجود می آورد مساله تاسف بار که باعث تکرار این اخبار می شود مددی تنها نیست که سیستمی است که با جداسازی تشویق به تقوا و سخت گیری های بی جا برای حجاب ادعا می کند که بهترین است اما چون مددی را بار می آورد فاجعه این جاست که مددی تنها شروع راه است و اگر سیاست ها تغیر نکند که نمی کند فاجعه عمیق و عمیق تر خواهد شد

    همین خودت را ببین چند تا از پستهایت دخترها پسره دارد دخترها اینطوری پسرها اینطوری تفکیک تفکیک تفکیک

  35. شیرین ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۷:۳۳ ب.ظ

    ایرانی, هم میهن
    ایا در مورد جنبش تجزیه طلبانه پانترک چیزی میدونی؟
    ایا در مورد نفوذ پانترکها در بدنه اقتصادی و سیاسی و خطرناکتر از همه فرهنگی جامعه ایران میدونی؟
    ایا از حمایتهای میلیاردی ترکیه و جمهوری اذربایجان از گروههای تجزیه طلب پانترک چیزی شنیدی؟
    ایا از گسترش روزافزون فعالیتهای پانترکها در ایران باخبر شدی؟
    هم میهن ایران امروز به بیداری و هوشیاری تو و من نیاز داره
    امروز که از هر طرف مورد هجوم واقع شده,چنگیز پرستها برای نابودیش برنامه و پول زیادی دارن
    امروز ایران به تو نیاز داره فردا خیلی دیره

  36. پدرام ۱۳۸۷-۰۴-۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ

    زمان گذشت و بیشتر از ۴۸ بار نواخت و هنوز این سئوال حل نشده است که « آیا زنان بهتر از مردان کد می نویسند ؟ » و من صبور , سنگین , سرگردان با رشته های آبی رگهایم که همچون مارهای مرده از دو سوی گلوگاهم بالا خزیده اند می گویم :
    « من نمی دانم چون از کدنویسی سر در نمی آورم ! »

  37. پیام ۱۳۸۷-۰۴-۳، ۱۰:۲۶ ق.ظ

    ماشاالله چقدر نظر تمومم نمیشه.

    مطلب خیلی جالبی بود. به ما هم سر بزنید.

    موفق باشید

    پ.ن. خوشحال می شم افتخار تبادل لینک بدهید. اگر موافقید لطفا در وبلاگم اعلام کنید. با تشکر

    پ.ن.۲/ چرا پایین این صفحه ی نظرات سوالات سخت میذارید؟

  38. علی ۱۳۸۷-۰۴-۴، ۶:۳۲ ق.ظ

    این تفاوت‌های روحی و فکری بین زن و مرد بسیار واقعی و البته جدی است. جالب بود نوع اشاراتی که این خانم کرده بود

  39. بی نام ۱۳۸۷-۰۴-۴، ۹:۲۵ ق.ظ

    به کسی که خودش را هم اسم زهرا و نه هم فکر او معرفی کرده است:
    خانم محترم! شما واقعا اسمتون زهراست ؟ببخشید که سوال می کنم منظوری ندارم. آخه من دیده‌ام که غیر مسلمانها بعضا اسم فاطیما می گذارند ولی اسم زهرا برای یک غیر مسلمان یه کم عجیبه.
    بگذریم. ببینید خانم عزیز! دین اسلام یک پکیجه. کسی که این دین رو می پذیره باید همه‌‌اش رو به طور کامل قبول کنه. نمی تونه بگه اینجاش رو من قبول ندارم. کافیه فرد یکی از ضروریات دین رو انکار کنه . اون وقت دیگه اسمش مسلمون نیست. به خوب و بدش کار ندارم. فقط دیگه نمی تونه بگه من مسلمونم. حالاشاید اون دینی که اون فرد از مخلوط کردن چند دین ( ولو نکات مثبت همه ادیان) درست کرده خیلی هم خوب و کار درست به حساب بیاد. من به اینجاش کاری ندارم ولی قدر مسلم اینه که دیگه اون دین اسلام نیست.
    حالا می خوام بگم که دین مسلمونها بین زن و مرد تفکیک قائل شده. من به این هم کار ندارم که ممکنه بعضی از مسلمونها به دینشون درست عمل نکنند ویا گاهی بر خلاف دستوراتش عمل کنند.
    در مورد واقعه دانشگاه زنجان همون جوری که نویسنده این وبلاگ گفته باید آرام و منطقی و بدون جنجال قضیه رو بررسی و تحلیل کرد. به نظر من هم این دختره بار اولش نبوده و ظاهرا به خاطر همین قضایا هم داشتن از دانشگاه اخراجش می کردند.
    هیچ عقل سالم و نفس پاکیزه‌ای(حالا دین این افراد جای خود داره) این مجوز رو نمی ده که شما بخاطر اینکه طرف رو گیر بندازی بری توی اتاقش لباسهات رو در بیاری و…
    یعنی هیچ راه دیگری غیر از اینکه این دختره مرتکب این اعمال می شد برای اثبات قضیه وجود نداشت؟!
    بر خلاف برداشت شما از نوشته این وبلاگ اصلا بحث بر سر اینکه چرا این دختر آبروی خودش را برده و باید سکوت می کرد وخجالت می کشید ویا اینکه کار مددی درست بوده نیست. کجا همچین چیزی نوشته شده؟
    پذیرش دستورات اسلام هیچ ربطی به حکومت و نظام ندارد. کسی که این دین را بپذیرد لابد به دستوراتش گردن می نهد.
    پرورش مددی ربطی به سیستم تفکیک زنان از مردان و اجبار برای حجاب ندارد.
    نه اینکه در جاهای دیگر که حجاب نیست و به قول شما همه با هم خواهر و برادر هستند مطلقا خبری از اذیت و آزار جنسی نیست و هیچگاه کسی اصلا فکرش هم به سمت این چیزها نمی رود؟ شما چی خانم؟ شما روزنامه می خوانی؟به نظر شما آمار تجاوز به عنف و آزار جنسی و اصلا برخورد با زن نه بعنوان یک انسان بلکه صرفا نگرش به او بعنوان “زن” در کشور های باز بیشتر است یا در کشور های بسته و دارای سیستم بگیر و ببند؟ گیرم که نویسنده این وبلاگ سرش رو زیر برف کرده باشه. شما سرت رو زیر چی کرده‌ای؟ زیر آسفالت؟ فعلا همین قدر بسه. اگه دوست داشتی چیزی بگی ایمیل من موجوده. از زهرا هم عذر می خوام که کامنتدونی‌اش رو پر کردم.

  40. جسد زنده ۱۳۸۷-۰۴-۴، ۱۰:۲۴ ب.ظ

    هه! عمراً! این یک کار مردونه ست! :)

  41. aMiN ۱۳۸۷-۰۴-۴، ۱۱:۰۱ ب.ظ

    مطلب جالبی بود
    به نظرم آقایون حرفه ایی تر با کامپیوتر و کدها برخورد می کنند.

  42. شهاب ۱۳۸۷-۰۴-۵، ۶:۳۲ ق.ظ

    لا اقل من که تجربه ام میگه درست خلاف این موضوع هستش. یعنی من تا حالا تو عمرم یه دونه کدنویس خانوم خوب ندیدم. قبلا ها فکر می کردم که شاید اون خانومه که همراه دو تا از پسرهای شریف رفتن جهانی ای سی ام خلاف این موضوع رو ثابت کنه. ولی از قضا زد و باهاش تو فوق همکلاس شدم و دیدم که اون هم دقیقا همین خاصیت رو داره.

    یه چیز دیگه ای هم هست. طبق گفته این خانوم توی شرکتشون فقط ۲۰ درصد کارمندا خانوم هستن و تازه اونا هم خیلی هاشون برنامه نویسی نمی کنند. پس اگر هر کدی رو دیدم بگم که این رو یه مرد نوشته درصد موفقیت حدس هام خیلی بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصدیه که این خانوم گفته. بنابراین به نظرم داره پرت و پلا میگه.

  43. م.ن. ۱۳۸۷-۰۴-۶، ۱۰:۵۸ ب.ظ

    نظرات جالبی بود!
    چند کلام مختصر:
    ۱- این حرفی که در بلاگ آورده شد قریب به ۹۰% نا مربوط بود. زیرا comment نویسی در برنامه به میزان تسلط برنامه نویس و هدف از برنامه نوشتن مربوط است. در مورد برنامه های کد باز، رسم است که برنامه ساده و گویا باشد.
    من خودم به پسرها و دخترهای زیادی برخوردم که کدهای خوانا یا ناخوانا می نویسند. پس جنسیت دلیل بر خوب/بد نوشتن برنامه نیست.
    ۲- بحث های در مورد دختر و پسر در محیط های علمی نه تنها کارساز نیست، بلکه اغلب مخرب است. لطفا از اینگونه بحث ها خودداری شود
    ۳- کسی لطفا خودش را گول نزنه
    ۴- یا علی.

  44. Elyass ۱۳۸۷-۰۴-۱۰، ۱۱:۲۸ ق.ظ

    salam
    manam shadidan donbale dokhtare barname nevis migardam….
    bo khodaaaa rast migam.

  45. رضا ۱۳۸۷-۰۴-۱۱، ۱۲:۰۹ ب.ظ

    تازه با وب سایتتون اشنا شدم مطالبه جالبی جمع اوری می کنین و می نویسین خستگی رو از تنه ادم بیرون میاره به Bookmarks ام اضافتون کردم .

  46. imi ۱۳۸۷-۰۴-۱۳، ۴:۴۵ ب.ظ

    salamon aleykom!
    shayad in khanume khodesh codhaye bedune commento nemifahmide khaste ahgayoon ham ye joori code benvisan ke befahme=))

  47. یک پی کی ۱۳۸۷-۰۴-۲۸، ۲:۳۰ ب.ظ

    :) فکر نمی کنم، تو شرکتی که من کار می کردم برنامه نویس های خانم (که انصافا برنامه های خوبی می نوشتن)، کدهاشون “اسپاگتی شی گرا” بود!
    تمیز نمی نوشتن. یادمه یکی از خانوم ها که از متغیرهای با نام های a, lajdf, lakjflads (منظورمو گرفتین؟) استفاده می کرد.
    یه خانوم دیگه کد رو هر چی مرموز تر مینوشت بیشتر کیف می کرد.

    البته، شرکت ما با بقیه شرکت ها فرق می کرد!

نظر شما